Showing posts with label DUIT MALAYSIA. Show all posts
Showing posts with label DUIT MALAYSIA. Show all posts

Sunday, September 15, 2013

JUBLI EMAS MUZIUM NEGARA

JUBLI EMAS
Bank Negara Malaysia mengeluarkan duit syiling peringatan bersempena dengan ulang tahun Muzium Negara Ke-50. Muzium Negara telah dibuka secara rasmi pada 31 Ogos 1963 oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ketiga, Tuanku Syed Putra Al-Haj ibni Al-Marhum Syed Hassan Jamalullail.

SUMBER: http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=bm_press&pg=bm_press_all&ac=2872&lang=bm#I

31 hb dapat tahu mengenai pengeluaran coin card, 2 hb beratur depan BNM JB untuk mendapatkannnya.. dapat la 10 pcs..

Monday, July 22, 2013

erm rasanya cukuplah ada sekeping duit Rm 1 sign ali abul hassan ni.. ni pun kalau diikutkan nilai baru RM1 sahaja, tapi untuk colector2 kalaulah duit ni dijumpai di dalam edaran memang rezeki terpijak la. kalau yang bukan clector duit lama mungkin mereka sendiri tidak perasan tentang kewujudan duit RM 1 ni.. so duit ni dibeli pada penghujung tahun lepas, nilai duit ni pun boleh tahan.. boleh dapat berkeping2 duit rm 100.. agak2 berapa keping yekk?? kalau ditukarkan dengan rm 100?.. 



Sunday, April 29, 2012

LIMA PULUH RINGGIT (AZIZ TAHA)


RM 50 AZIZ TAHA

Ni adalah antara koleksi yang aku paling sayang dalam lain2 duit simpanan aku.. Rasanya ni la duit yang paling mahal buat masa ni aku beli, so aku ni kira masih lagi mengumpul lain2 termasuklah RM100 aziz taha RM 500, RM 1000 dan RM 1 CR.. so benda ni aku dapat dari ebay.. tgok macam tak ada je orang nak bid, so aku tawarkan lah harga .. so dalam ebay harga yang dipaparkan RM350.00.. Aku tawar minta RM 300 tak dapat. Tuan dia minta RM 320.. so aku deal.. Alhamdulillah, dapat gak aku merasa duit ni. 

Tengoklah kalau ada rezeki aku akan terus kumpulkan duit2 ni, mana tau barang2 ni boleh menjadi rujukan kepada anak2 dan generasi akan datang.. biar tak cantik yang penting ada.. huhu.. 

http://www.facebook.com/groups/223623757720531/

Thursday, April 19, 2012

10 sen 1971


10 sen 1971

sebelum ni asyik citer pasal barang2 free gift je, skrg aku nak gak kongsi ngan rakan2 duit simpanan aku.. so aku ada 1 lg blog cuma blog 2 lebih kepada koleksi duit.. so kat sini aku nak selitkan sikit2 je.. http://koleksiduitmalaysia.blogspot.com/

kalau nak dipikirkan, berbaloi ke nak beli 10 sen dengan harga beratus ringgit.. (antara duit syiling 10 sen termahal adalah 1971).. Sebenarnya sejak dari kecil aku memang cari duit ni.. tapi memang tak jumpa pun.. Tapi Alhamdulillah, Dah umur 30an ni boleh dapat lak 10 sen 1971.. memang rezeki la.. tak perlu menghabiskan duit beratus-ratus ringgit untuk membeli duit kecil yang pada seorang budak hanya boleh beli dua biji gula2.. walaupun gred vf je.. buat masa ni ada gak orang offer aku RM 180 untuk duit tahun ni.. tapi biar la dulu.. kalau ada yang cantik boleh la aku jual yang ni..

sumber : akhbar kosmo 21/3/2012

Tajuk dia je dah wat pembaca2 nak tau duit apakah yang dimaksudkan.. Duit yang dimaksudkan adalah duit 10 sen tahun 1971. Rasanya untuk tahun ni duit ni dah RM340 untuk BU.. adoiyai.. memang RARE la duit ni.. sape2 yang lum ada, cari la yeh.. skurg2nya ada sekeping pun jadi la.. tak kisah gred apa.. Ni pun antara koleksi yang aku beli.. hehe.. murah je.. sekeping akhbar kosmo RM 1.20 je... Mcm2 maklumat ada mengenai duit 10 sen 1971.